inilah 7 Khasiat Mandi Sebelum Subuh Yang Jarang Umat Islam ketahui | Berita Seru Terbaru
loading...

inilah 7 Khasiat Mandi Sebelum Subuh Yang Jarang Umat Islam ketahui

loading...
Ternyata mandi sebelum subuh dengan air sejuk mempunyai manfaat yang positif bagi kesihatan kamu lho. Dari beberapa kajian yang dikutip dari voa islam dapat disimpulkan bahawa sebaiknya seseorang membiasakan mandi sebelum subuh dengan air sejuk.


Kerana mandi sebelum subuh dengan air sejuk memberikan manfaat yang luar biasa bagi kesihatan tubuh kamu, diantaranya adalah:

1. Meningkatkan Kesuburan
Mandi dengan air dinginpun mempunyai kesan positif bagi kesihatan pembiakan, kerana mandi dengan air sejuk boleh meningkatkan pengeluaran hormon testosterone pada lelaki dan hormon estrogen pada wanita yang berpengaruh pada peningkatan kesuburan dan keghairahan seksual.

2. Melancarkan Peredaran Darah
Mandi subuh ternyata mempunyai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. Menurut Dr. dr. Aru W. Sudoyo, MD, doktor pakar penyakit dalam dari FKUI dan RS Medistra, mandi pagi secara perubatan akan merangsang sistem peredaran darah dan persyarafan menjadi lebih aktif.

Hal ini timbul sebagai reaksi terhadap rangsangan suhu sejuk secara ringkas. Sepanjang seseorang tidak sakit, maka mandi subuh atau sebelum subuh memberikan kesan positif kerana tubuh disebat oleh temperature rendah.

3. Membuat Kulit Menjadi Lebih Halus dan Cantik
dr. Midi Hariyani, SpKK pakar kulit dan kelamin dari klinik nusantara tembaga menyebutkan bahawa dengan mandi subuh dapat membangunkan tubuh yang terlelap di mana metabolisme tubuh sedang melambat.

Diibaratkan membangunkan mesin yang awalnya pelan kemudian dinaikkan. Suhu tubuh akan dinaikkan mencapai kestabilan. Jantung menjadi terpacu untuk bangun, adrenalin meningkat, pembuluh darah jadi lebih lancar untuk bergerak sehingga aliran darah dalam tubuh menjadi sangat baik, termasuk aliran ke kulit, tisu kulit akan bertambah baik tidak kering dan menjadi lebih kenyal atau lembab.

Mandi dengan air sejuk juga mampu mengurangkan noda hitam pada lingkaran bawah mata sehingga wajah kelihatan lebih cerah dan kulit kelihatan lebih fresh

4. Membuat Rambut Lebih Sihat
Apasih yang terjadi dengan rambut bila dibilas dengan air sejuk? Ternyata air dingin dapat menutupi kutikula rambut, sehingga mampu mengurangkan keguguran. Air sejuk pun mampu melindungi rambut dari kotoran-kotoran yang biasanya melekat pada kulit kepala, dengan demikian rambut akan lebih sihat dan kuat.

5. Meningkatkan Sel Darah Putih
Mandi dengan air sejuk pada waktu subuh akan meningkatkan sel darah putih dalam tubuh yang mengakibatkan peningkatan daya tahan tubuh dalam melawan virus yang masuk kedalam tubuh, dan tubuhpun akan menjadi lebih sihat dan bugar.

6. Meredakan Kemurungan
Mandi dengan air sejuk juga berpengaruh pada jiwa, menjadikan jiwa dan fikiran lebih tenang dan bersemangat menjalankan aktiviti sehari-hari. Namun, untuk mereka yang mempunyai penyakit berat sebaiknya mandi dengan suhu air hangat (bukan panas) yang mendekati suhu tubuh sehingga sistem penyesuaian atau adaptasi yang sedang lemah tidak dirangsang secara paksa.

Khas untuk pesakit ekzema dan penyakit sendi sebaiknya tidak melakukan aktiviti mandi sebelum subuh ini kecuali dengan air hangat. Para pesakit ekzema jika mandi menggunakan air sejuk akan menyebabkan gatal gatal pada kulit, sedangkan pesakit rematik akan meningkatkan keradangan sendinya.

Perubahan suhu yang terlalu mendadak juga boleh menyebabkan aliran darah terganggu sehingga tekanan darah lebih tinggi daripada biasanya yang menyebabkan munculnya hipertensi dan jantung.

7. Kurangkan Risiko Darah Tinggi
Menurut Frederic Premji serang hypnotherapis dari The American Board Of Hypnotherapy bahawa Mandi dengan air sejuk juga mampu mengurangkan risiko timbulnya darah tinggi, varises dan mengerasnya pembuluh darah, hal ini terjadi kerana air sejuk akan melancarkan peredaran darah keseluruh organ-organ tubuh.

Itulah 7 manfaat mandi fajar (sebelum subuh) dengan air sejuk, yang ternyata memberikan kesan positif bagi kesihatan. Untuk itu mari kita membiasakan diri untuk mandi diwaktu sebelum subuh atau fajar dengan air sejuk. Nah, apakah setelah tau manfaatnya, kamu masih malas mandi sebelum subuh?


Sumber : nasihatmuslimin.blogspot.co.id


loading...